Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Мини-чат
ОК
Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Чистомовки та скоромовки, як засоби розвитку звуковимови у дошкільників

Мова є одним з найважливіших засобів розвитку особистості дитини в цілому. Розуміння мови оточуючих і власна активна мова супроводжують всю діяльність дитини. Мовленнєвий розвиток дитини в перші роки життя надає значення на всю його подальше життя, тому мовний розвиток необхідно починати з перших днів життя дитини. Своєчасне і повноцінне оволодіння мовою є першим найважливішим умовою становлення (появи) у дитини повноцінної психіки та подальшого правильного розвитку її. Своєчасне - значить розпочату з перших же днів після народження дитини; повноцінне - значить достатню за обсягом мовного матеріалу і спонукає дитину до оволодіння промовою в повну міру його можливостей на кожній віковій ступені. Одним із засобів, що сприяють розвитку мовлення дітей є фольклор. Фольклор для дітей, створений дорослими, включає в себе колискові пісні, пестушки, потешки, примовки, казочки, чистомовки, скоромовки. Ця область народної творчості являє собою один із засобів народної педагогіки.

Твори народного фольклору безцінні. Знайомство з дитячим фольклором розвиває інтерес і увага до навколишнього світу, народного слова. Розвивається мова, формуються моральні звички.

Гармонійному розвитку особистості дитини з відхиленнями в розвитку сприяє активне застосування фольклору. Відомо, що народне мистецтво особливо є сприйняття дитини, що обумовлено простотою форми і образів. Такий яскравий і виразний матеріал, як фольклор, несе в собі важливий емоційний заряд, необхідний для корекційної роботи з дітьми з відхиленнями в мовним розвитком. Тому в корекційній роботі повинні активніше використовуватися можливості усної народної творчості, стимулюючого формування афективного уяви та мовлення.

Одним із важливих завдань дошкільного виховання є розвиток мовленнєвої культури малят, удосконалення їх дикції, голосового апарату, формування правильної артикуляції. У роботі педагогам і батькам малюків доцільно використовувати спеціальні ігрові вправи, які допоможуть усунути неправильну та закріпити у дітей правильну вимову найбільш проблемних звуків, сприятимуть чистоті та загальній культурі мовлення. Такими вправами є скоромовки та чистомовки. Вони зазвичай дуже до вподоби малюкам, бо їх вимовляння сприймається як весела забава: той, хто прагне швиденько продекламувати скоромовку, часом припускається смішних помилок, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Під час виконання ігрових вправ для удосконалення мовлення необхідно звертати увагу на те, щоб спочатку діти вимовляли слова чітко та повільно, звертаючи увагу на правильність вимови складних звуків. Згодом скоромовки виконуються у більш швидкому темпі. З метою тренування голосового апарату скоромовки та чистомовки вимовляються з різною голосовою динамікою: пошепки, голосніше, голосно. Доцільно також навчати малят промовляти ігровий мовленнєвий матеріал з різною мовною інтонацією: питальною, окличною, здивування, суму. У педагогічній практиці скоромовкам та чистомовкам належить також вагома роль ще й тому, що вони у формі цікавої гри розвивають у малят увагу і повагу до кожного вимовленого звуку, слова, спонукають до чіткості, виразності та ясності мовлення.

Організм дитини дошкільного віку знаходиться в активному розвитку. Мовленнєвий аппарат не є виключенням, тому задача оточуючих дорослих якнайбільше сприяти його розвиткові. Серед ефективних засобів розвитку звукової культури чинне місце належить чистомовкам. З їх допомогою педагог має змогу налагодити промовляння дошкільником певного звуку чи звукосполучення. Головне, спонукати дитину чітко їх артикулювати.

1) Би-би-би - зелені боби,
пи-пи-пи  яблука купи,
бі-бі-бі - я кажу тобі,
пі-пі-пі - смітинки в крупі,
ти-ти-ти - високий рости,
ті-ті-ті - вогонь у плиті,
ди-ди-ди - вийшли із води,
ді-ді-ді - не види в воді.

2) Ка-ка-ка - нова іграшка,
ку-ку-ку - підніму руку,
ко-ко-ко - ми їмо яблуко,
ки-ки-ки - у нас іграшки.

3) За-за-за - там іде коза,
зу-зу-зу - ми ведем козу,
зи-зи-зи - сіно відвези,
са-са-са - ось летить оса,
су-су-су - ми побачили косу,
си-си-си - прилетіли оси,
це-це-це - кругле яйце,
єць-єць-єць - сірий заєць.

4) Ду-ду-ду - ой, я упаду,
му-му-му - йду додому.

5) Са-са-са - летить оса,
зу-зу-зу - веду козу,
за-за-за - іде коза,
су-су-су - відро несу,
шу-шу-шу - листям шуршу,
ша-ша-ша - наша Маша.

6) Ча-ча-ча - в мене немає мяча,
чі-чі-чі - у мене ключі,
іч-іч-іч - надворі ніч.

7) Язик угору - ша-ша-ша,
Наша маша в ліс пішла.
Язик донизу - са-са-са,
Укусила в ніс оса.
Язик угору - ши-ши-ши,
Машу в лісі ми знайшли.
Язик донизу - си-си-си,
Вуса, вуса у оси.

8) - Я жук, жук - жу-жу,
Навколо кружу, жу-жу-жу.

9) Вітерець у лісі - ш-ш-ш,
повзе вуж у траві - с-с-с,
прилетів жук - ж-ж-ж,
заспівав комарик - з-з-з,
чайник пару випускає - к-к-к.

10) Ко-ко-ко - не ходіть далеко,
ки-ки-ки - мичйте чисто руки,
жи-жи-жи - чистомовку кажи,
же-же-же - хатинку береже,
ша-ша-ша - смачна каша,
шу-шу-шу - їм кашу,
га-га-га - широка дорога,
гу-гу-гу - покажу дорогу.

11) Ча-ча-ча - в мене добра вдача,
чу-чу-чу - на ракеті я лечу,
чі-чі-чі - буду їсти калачі.

12) Ра-ра-ра - весела гра,
ро-ро-ро - воронове перо,
ру-ру-ру - до рук беру,
рі-рі-рі - маленькі снігурі,
ри-ри-ри - за мною повтори.

13) Ла-ла-ла - гора мала,
лу-лу-лу - маю ляльку малу,
лі-лі-лі - черевики вдже малі,
ли-ли-ли - ми водиці налили.

14) Ар-ар-ар - кипить наш самовар,
ор-ор-ор - ось червоний помідор,
ир-ир-ир - мій тато командир.


Такі нескладні чистомовки ви можете придумати самостійно, використовуючи ті звуки, які важко промовляти саме вашому малюку.

Коли дитина не вимовляє або не правильно/не чітко вимовляє деякі звуки, однією з порад логопеда є віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків.

Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку. Отже спочатку фахівець повинен "поставити" звук, а вже потім можна починати тренуватися з дитиною самостійно.

Можна використовувати вже готові віршики, а можна імпровізувати.

Наприклад, промовити:

  • як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),
  • як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),
  • як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а),
  • як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.

Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.

Щоб заняття було більш ефективним, фахівці пропонують проводити його у такій послідовності:

  1. Гімнастика для пальчиків
  2. Вправи для дихання та артикуляціонна гімнастика (губи, язик)
  3. Голосові вправи
  4. Вправи з мовним матеріалом

Але майте на увазі: дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною.

А чистомовка можна використовувати наприклад такі:

ГРОЗА(г, р)
Грім гримить понад горами,
Гриць гребе горох граблями.
Годі, Грицю, загрібати,
Гайда від грози тікати!

СОВА (с)
Серед білого дня на сосні
Старезна сова міцно спала.
Снилися сни їй страшні –
Від страху сова з сосни впала.
Сидіти сові під сосною до ночі,
Доки побачать її сонні очі.

ДЖМІЛЬ (д, ж, дж)
Дуж-же ж-жарко, джміль гуде,
А води нема ніде. –
До джерельця полечу,
Та й нап’юся досхочу.

ГУСИ (г, ґ)
Купаються гусенята
У копанці в гаю,
А гуска ґелґоче,
Гусенят гукає:
Годі, годі, гусенята,
Виходьте з водиці
Та погрійтеся на сонці,
Поскубіть травиці!

Потім будемо навчатись,
Годі вже вам сюсюкати,
Вчіться ґелґотати.

ГРИБИ (б)
На пагорбі – дуби,
Під дубами –гриби,
Великі, смачні
Гриби піддубні.

ВОДОГРАЙ (в)
У струмочку водограй
Грає веселково,
В високості неба синь
Квітне барвінково.
В’ється стрічечка-вода
В пахощах духмяних,
То впірне, то виринає
Поміж трав весняних.

ЯРМАРОК (я)
На ярмарок, на ярмарок
Яблучка яскраві
Повезе Явтух, запрягши
Коненяток вправних.
А Ярина яблучками
Буде торгувати,
Явтухові ясним оком
Раз у раз моргати.

ЖАБКА (ж)
Журавель з журавкою
Поважно походжають,
Біля річечки уважно
Жабенят шукають.
А жабці ой не хочеться
З журавлем зустрітись,
Сидить, дрижить під бережком:
«Може, не помітить?»

ЧЕРЕПАХА (ч)
Чалапала черепаха
Через рівчаки,
Причалапала нарешті

До ріки.
Чемні черепашенята,
Діточки малі,
До вечора в очереті
Чекали її.
Черепаха поспішала,
Обід їм несла,
Та бачите, на вечерю
Ледве доповзла.

ЦАПОК ТА ЦІПОК (ц)
Цапок зробив собі ціпок,
Цапенят пасе в травиці.
Цапенята ціпок поцупили
Та й чкурнули у пшеницю.

ОРАНКА (р)
Трактор оре,
Борона скородить.
Чорнозем розпушений –
Добра ярина вродить!

ЗАГОВОРИЛИСЯ (з)
Запросила зима весну на розмовоньку,
Заговорила зима весноньці головоньку,
Забарилася весна, забула, куди йшла,
Загукували її дітки з усього села.

ПЛУТАНИЦЯ (к)
Качалися клубки ниток по килимку,
Підкидали їх лапками кошенята,
Опинилися всі разом у однім клубку.
Як же тепер серед вас нам кінці шукати?

ФІАЛКИ (ф)
Фіолетові фіалки розквітли в садочку,
Квіти сфотографувати вибігли діточки.
Фіалкові оченята фіолетово всміхались,
Франя, Федір і Софійка ними милувались.

НАЙГОЛОВНІША (а)
Абажур на лампі в Раї
Абрикосово палає,
Рая вчить абетку. Пише:
« Буква А – найголовніша!»

Скоромовки для всіх.

Скоромовки із звуками [Ж], [ДЖ]

Ж
Г. Бойко
Біжить стежина поміж ожини.
І вже у Жені ожини жменя.

Ж
Жабка в жовтому жакеті,
Жук в зеленому жилеті.
Жаба ґудзик застібає,
Жук годинничка виймає.

Ж
Жатка жваво жито жне,
Жатку жнець не дожене.

Ж, дз
Дзижчить над житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

Ж, дж
Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.

Ж, В, Р, М, Н
Ю. Кругляк
Жовте жито жук жував
І з Женею жартував.
Жартом жартом — і у Жені
Жвавий жук живе у жмені.

Ж, Н, Р, Ш
Ножичку, ножичку,
Виріж нам ложечку,

Ріж, ріж, але хутчіш,
Бо збіжить наш куліш.