Меню
Календар
Мини-чат
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Чистомовки та скоромовки, як засоби розвитку звуковимови у дошкільниківМова є одним з найважливіших засобів розвитку особистості дитини в цілому. Розуміння мови оточуючих і власна активна мова супроводжують всю діяльність дитини. Мовленнєвий розвиток дитини в перші роки життя надає значення на всю його подальше життя, тому мовний розвиток необхідно починати з перших днів життя дитини. Своєчасне і повноцінне оволодіння мовою є першим найважливішим умовою становлення (появи) у дитини повноцінної психіки та подальшого правильного розвитку її. Своєчасне - значить розпочату з перших же днів після народження дитини; повноцінне - значить достатню за обсягом мовного матеріалу і спонукає дитину до оволодіння промовою в повну міру його можливостей на кожній віковій ступені. Одним із засобів, що сприяють розвитку мовлення дітей є фольклор. Фольклор для дітей, створений дорослими, включає в себе колискові пісні, пестушки, потешки, примовки, казочки, чистомовки, скоромовки. Ця область народної творчості являє собою один із засобів народної педагогіки. Твори народного фольклору безцінні. Знайомство з дитячим фольклором розвиває інтерес і увага до навколишнього світу, народного слова. Розвивається мова, формуються моральні звички. Гармонійному розвитку особистості дитини з відхиленнями в розвитку сприяє активне застосування фольклору. Відомо, що народне мистецтво особливо є сприйняття дитини, що обумовлено простотою форми і образів. Такий яскравий і виразний матеріал, як фольклор, несе в собі важливий емоційний заряд, необхідний для корекційної роботи з дітьми з відхиленнями в мовним розвитком. Тому в корекційній роботі повинні активніше використовуватися можливості усної народної творчості, стимулюючого формування афективного уяви та мовлення. Одним із важливих завдань дошкільного виховання є розвиток мовленнєвої культури малят, удосконалення їх дикції, голосового апарату, формування правильної артикуляції. У роботі педагогам і батькам малюків доцільно використовувати спеціальні ігрові вправи, які допоможуть усунути неправильну та закріпити у дітей правильну вимову найбільш проблемних звуків, сприятимуть чистоті та загальній культурі мовлення. Такими вправами є скоромовки та чистомовки. Вони зазвичай дуже до вподоби малюкам, бо їх вимовляння сприймається як весела забава: той, хто прагне швиденько продекламувати скоромовку, часом припускається смішних помилок, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Під час виконання ігрових вправ для удосконалення мовлення необхідно звертати увагу на те, щоб спочатку діти вимовляли слова чітко та повільно, звертаючи увагу на правильність вимови складних звуків. Згодом скоромовки виконуються у більш швидкому темпі. З метою тренування голосового апарату скоромовки та чистомовки вимовляються з різною голосовою динамікою: пошепки, голосніше, голосно. Доцільно також навчати малят промовляти ігровий мовленнєвий матеріал з різною мовною інтонацією: питальною, окличною, здивування, суму. У педагогічній практиці скоромовкам та чистомовкам належить також вагома роль ще й тому, що вони у формі цікавої гри розвивають у малят увагу і повагу до кожного вимовленого звуку, слова, спонукають до чіткості, виразності та ясності мовлення. Організм дитини дошкільного віку знаходиться в активному розвитку. Мовленнєвий аппарат не є виключенням, тому задача оточуючих дорослих якнайбільше сприяти його розвиткові. Серед ефективних засобів розвитку звукової культури чинне місце належить чистомовкам. З їх допомогою педагог має змогу налагодити промовляння дошкільником певного звуку чи звукосполучення. Головне, спонукати дитину чітко їх артикулювати. 1) Би-би-би - зелені боби, 2) Ка-ка-ка - нова іграшка, 3) За-за-за - там іде коза, 4) Ду-ду-ду - ой, я упаду, 5) Са-са-са - летить оса, 6) Ча-ча-ча - в мене немає мяча, 7) Язик угору - ша-ша-ша, 8) - Я жук, жук - жу-жу, 9) Вітерець у лісі - ш-ш-ш, 10) Ко-ко-ко - не ходіть далеко, 11) Ча-ча-ча - в мене добра вдача, 12) Ра-ра-ра - весела гра, 13) Ла-ла-ла - гора мала, 14) Ар-ар-ар - кипить наш самовар,
Коли дитина не вимовляє або не правильно/не чітко вимовляє деякі звуки, однією з порад логопеда є віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків. Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку. Отже спочатку фахівець повинен "поставити" звук, а вже потім можна починати тренуватися з дитиною самостійно. Можна використовувати вже готові віршики, а можна імпровізувати. Наприклад, промовити:
Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно. Щоб заняття було більш ефективним, фахівці пропонують проводити його у такій послідовності:
Але майте на увазі: дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною. А чистомовка можна використовувати наприклад такі: ГРОЗА(г, р) СОВА (с) ДЖМІЛЬ (д, ж, дж) ГУСИ (г, ґ) Потім будемо навчатись, ГРИБИ (б) ВОДОГРАЙ (в) ЯРМАРОК (я) ЖАБКА (ж) ЧЕРЕПАХА (ч) До ріки. ЦАПОК ТА ЦІПОК (ц) ОРАНКА (р) ЗАГОВОРИЛИСЯ (з) ПЛУТАНИЦЯ (к) ФІАЛКИ (ф) НАЙГОЛОВНІША (а) Скоромовки для всіх. Скоромовки із звуками [Ж], [ДЖ] Ж Бо жовтий він вдягнув кожух. Ріж, ріж, але хутчіш, |