Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Мини-чат
ОК
Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Музика розвиває

Здоров’я дiтей – його охорона, зміцнення та відновлення – одне з основних завдань педагогів дошкільного закладу i, зокрема, музичного керiвника. Адже формувати у дiтей позитивну програму життєдiяльностi можна i варто за допомогою музики: її здавна використовують як засіб впливу на фiзiологiчний та психологічний стан людини.

Але дiтям не скажеш: «Сiдайте i слухайте музику Петра Чайковського, бо вона нас полiкує та заспокоїть». Зрозумiло, що музичному керiвнику та педагогам дошкiльного навчального закладу необхiдно наполегливо опановувати музикотерапевтичнi методики, постiйно вдосконалювати свої заняття, аби вони мали терапевтичний ефект.

Сила музики безмежна: вона не лише розвиває творчi здiбностi, стимулює розумову дiяльнiстъ, виховує естетичний смак, а й лiкує. Використання музики як терапевтичного засобу в оздоровчiй роботi з дiтьми допомагає iстотно оптимiзувати цей процес. Отже, ми пропонуємо дiтям:

  • релаксацiю пiд музику;
  • медитацiю пiд музику;
  • вокалотерапiю;
  • музично-рефлекторне пробудження дiтей пiсля денного сну;
  • музичнi фiзкультурнi хвилинки;
  • етюди психогiмнастики;
  • бестiнг – музичнi вправи та iгри для стабiлiзацii психiчного стану;
  • музично-пальчиковi iгри та вправи.

Релаксація під музику

Якщо дiти напруженi фiзично й емоцiйно, це може стати причиною iхньої некерованої поведiнки. Зняти напругу допоможе слухання музики, виконання спецiальних гiмнастичних вправ, якi передбачають повiльнi рухи, рiвне, спокiйне дихання.

Отже, спершу ми добираємо музичний супровiд – лiричнi твори, спокiйнi мелодii з плавним ритмiчним малюнком, неголосним звучанням, з частотою ритму, що не перевищус 60 ударiв на хвилину. Наприклад, музику Иогана Себастiана Баха, Петра Чайковського, Антонiо Вiвальдi, Франца Шуберта, Едварда Грiга, Клода Дебюссi, Роберта Шумана.

Окрiм музичних звукiв, добре заспокоюють i вiдновлюють внутрiшню рiвновагу дитини рiзноманiтнi звуки природи. Для прослуховування ми добираємо скомпонованi фрагменти записiв, якi викликають приємнi асоцiативнi вiдчуття, вiдтворюють у свiдомостi зоровi, слуховi, ароматичнi образи природи – спiв лiсових пташок, чайок; звуки морського прибою; голоси дельфiнiв тощо.

Пiд час релаксацii пiд музику можна демонструвати й вiдповiдне вiдео (долучаємо кольоротерапiю). Це сприяє яскравiшому вiдтворенню потрiбного образу в дитячiй свiдомостi.

Медитація пiд музику

Важлива умова для цього виду роботи – урiвноважений, спокiйний емоцiйний стан дiтей та педагога, затишна атмосфера. Дiтям для лiпшої концентрацii можна навiть запропонувати зручно лягти на килимку, заплющити очi. Пiд час звучання спокiйної або радiсної музики педагог може розповiсти невеличку казку, наприклад, про сонечко, промiнець, хмаринку тощо. Приємна казкова атмосфера допоможе дiтям розслабитися пiд час слухання музики та вiдчути себе персонажами казки.

Вокалотерапiя

Спiвати можна не лише на музичних заняттях, а й на прогулянцi або пiд час гри. Коли дiти спiвають, вони психологiчно розвантажуються, заряджаються позитивними емоцiями. Особливу увагу потрібно придiляти українській народній пiснi, виконання якої має потужний психотерапевтичний ефект заспокоює та вводить у свiт гармонii, злагоди, радостi.

Варто наголосити, що дiти можуть спiвати не лише пiснi. Спiв навiть окремих звукiв може полiпшувати стан здоров’я, сприяти зняттю певних хворобливих станiв. Наприклад, спiв протягом 3-5 хвилин звукiв:

«ч» – покращує дихання;

«з» –  полегшує бiль у горлi;

«н» –  допомагає зняти зубний бiль;

«е» та «i» – полiпшує роботу головного мозку;

«ж» – сприяє швидкому одужанню вiд кашлю.

Музично-рефлекторне пробудження

Пробудження дитини – процес iндивiдуальний, його тривалiсть залежить вiд типу нервової системи тiєi чи іншої дитини. Щоб пробудження було м’яким, раджу використовувати вiдповiдну музику: тиху, нiжну, легку.

Зазвичай протягом тривалого часу (одного-двох мiсяцiв) використовуємо одну музичну композицiю. Так у дiтей виробляється рефлекс пробудження пiд певну музику. Почувши звучання звичної мелодiї, дiти легше переходять вiд стану повного спокою та розслаблення до активної дiяльностi.

Проводити таку оздоровчу роботу можна не лише у дитячому садку, а й удома. Про це завжди нагадуємо батькам своїх вихованців.

Музичнi фiзкультурнi хвилинки

Рухи пiд ритмiчну музику забезпечують дiтям необхiдну рухову активнiсть, знiмають фiзичну i психологiчну напруги, активiзують iнтелектуальну дiяльнiсть. На заняттях з музикотерапiї ми використовуємо також вправи з валеокорекцii – вправи для язика, очей; вправи на дихання, адже правильне дихання є одним iз найважливiщих чинникiв довгого й здорового життя.

Етюди психогiмнастики

Мета проведення етюдів психогiмнастики – зберігати психічне здоров’я дитини, коригувати психоемоцiйнi порушення. Наприклад, можна провести етюд на вираження радості: звучить п’єса «Нова лялька» Петра Чайковського – дiвчинцi подарували нову ляльку; дівчинка весело танцює, кружляє, стрибає, грається з лялькою.

Цікавим буде і етюд на вираження приємного здивування: звучить п’єса «Жарт» Иогана Себастiана Баха – хлопчик радіє вiд отримання сюрпризу чи споглядання фокусу.

Можна також провести з дітьми таку гру:

  • показати картки iз зображеннями рiзноманiтних життєвих ситуацій;
  • запропонувати обрати серед карток тi, які зацікавили;
  • під час розглядання кожної картки вмикати вiдповiдну за характером музику.

Наприклад, до картки із зображенням «злість» –  п’єсу «Баба Яга» Петра Чайковського, до картки iз зображенням «добро» –  уривок з балету Петра Чайковського «Попелюшка», до картки із зображенням «жалість» –  уривок «Лакримози» з «Реквієму» Вольфганга Амадея Моцарта i т. д.

У процесі обговорення характеру музики, ситуації, що зображена на картці, діти вчитимуться адекватно сприймати дiйснiсть, пройматимуться своїми почуттями, розумітимуть почуття інших людей.

Бестiнг

Бестiнг – це вправи та iгри для стабiлiзацii психiчного стану. Наприклад, дiти стають кружка i по черзi висловлюють своi мрії, побажання, пiдтримку друзям. Для таких iгор попередньо розучуємо з дiтьми оптимiстичнi спiванки-замовляння. Виконуємо iх з метою пiдвищення самооцiнки дiтей, упевненостi в собi, утвердження у колективi та суспiльствi. Оптимiстичнi спiванки-замовляння формують позитивну програму життєдiяльностi, радiсного свiтовiдчуття, бадьоростi, оптимiзму. У них iнтонацiйна виразнiсть музики доповнюється змiстовнiстю слова, яке закликає до радостi, активiзує життєвi сили. Слово та музика на рiвнi гiпнотичного навiювання вкорiнюють у свiдомостi дитини певнi оптимiстичнi формули: «Я хороший. Я здоровий. Я щасливий!»

Із задоволенням дiти пограють у гру «Чарiвна паличка». Ця гра спрямована на стабiлiзацiю психiчного стану, пiдвищення самооцiнки та утвердження дитини у колективi. За умовами гри дiти стають у коло. Кожний, хто отримує «чарiвну паличку вiд Феї», виходить на середину кола i проспiвує той куплет спiванки-побажання, який йому найбiльше подобається. Наприклад: «Я здоровий i бажаю всiм бути здоровими»; «Я щасливий i бажаю всiм бути щасливими, радiсними, веселими, хорошими, слухняними». Решта дiтей вiдтворюють ритмiчний малюнок цiєї спiванки оплесками та підспівують.

Музично-пальчиковi iгри та вправи

Нескладні рухи пальцями, кистями рук у супроводі інструментальної музики розвивають у дітей рухову пам’ять, увагу, спритність. Якщо ці рухи поєднати з виконанням пiснi, укріплюватиметься дихання, розвиватиметься артикуляційна моторика та мовлення. Музичний супровід до вправ впливає на емоційний стан дітей. Окрім того, діти вчаться змінювати характер своїх рухів залежно вiд характеру музики.