Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Мини-чат
ОК
Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Права дитини

Дітям-дошкільнятам доступні лише найзагальніші уявлення про свої права і свободи, закріплені в міжнародних і державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях.

Це ставить перед педагогами дошкільних установ такі завдання:

  • допомогти дитині зрозуміти і осмислити свої елементарні права;
  • формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей;
  • розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточення його людей;
  • роз'яснювати громадські норми і правила поведінки.

Рішенню цих завдань сприяє правове виховання і навчання правам людини. Перш ніж познайомити дитину з правами, його потрібно підвести до усвідомлення себе як особи, повноцінного члена суспільства, розумінню своєї індивідуальності і людської гідності. Правове виховання дошкільника розпочинається з виховання у його почуття власної гідності, поваги до самого себе.

Тому в дошкільній установі і сім'ї необхідно створити атмосферу визнання індивідуальності дитини, поваги його особи, а самій дитині надати можливість реалізовувати свої людські права. Дитина повинна  володіти свободою вибору, проявляти активність, ініціативність, самостійність, мати можливість висловлювати власну думку, проявляти шанобливе ставлення до думки інших, уміти надавати допомогу і приймати її. Без цього не можуть розвиватися такі необхідні кожній людині цивільні якості, як активність самостійність, рішучість, відповідальність. Правова освіта дошкільнят припускає знайомлення юних громадян з конкретними і зрозумілими їм правами.

Дітям доступні такі чотири групи прав:

  1. Права на гідне існування, виживання, що включає право на життя і здоров'я, житло, їжу, ім'я, сім'ю, турботу батьків, громадянство.
  2. Права на розвиток, освіту, відпочинок і дозвілля.
  3. Права на захист від приниження, насильства і експлуатації, а також особливі права дітей-інвалідів і сиріт.
  4. Права на свободу слова, думки і діяльності.

Знайомство дітей з їх правами доцільно здійснювати в двох напрямах:

«Я мої права», «Я і права інших людей». Це сприяє розумінню таких простих і одночасно складних істин, як: «Мої права – це мої можливості, мої свободи», «Мої права закінчуються там, де починаються права іншої людини».

Правове виховання і освіта дитини гармонійно поєднується з його цивільним, моральним, трудовим і валеологічним вихованням. Ознайомлення з правами людини сприяє моральному становленню особи дитини, формуванню етичних представлень, гуманних почуттів і взаємовідносин допомагає прищепити повагу до себе і інших людей. Знайомлячись з правами, діти вчаться зважати на думку і інтереси інших людей (право на власну думку)захищати слабких (право на особливий захист), справедливо дозволяти виникаючі спори і конфлікти, адекватно оцінювати свої дії і поступки.

Процес пізнання правової культури знаходить вираження в різноманітних формах власній діяльності дітей: ігровій, художньо-ігровій, продуктивній, трудовій діяльності. Дошкільнята освоюють моральні норми через пошуково- експериментальну, проблемну і продуктивну діяльність.

Діти незалежно від віку, включаються в рішення простих творчих завдань: відгадати відшукати, розкрити секрет, скласти, змоделювати, видозмінити, вигадати.

Головними шляхами реалізації завдання підвищення рівня правової культури дошкільнят являється ігрове зайняття зі знайомими казковими героями у формі подорожей; традиційні свята, концерти; бесіди, екскурсії, пізнавальні і розвиваючі ігри, а також спільна і самостійна діяльність, конкурси і розваги, організовувані дітьми. Робота по розвитку у дітей уявлення про основи правової свідомості націлена на послідовне введення дитини в соціальний світ. Наприклад, дітям запропонувати постежити, як відносяться близькі люди один до одного, чи прощають вони образи, як їх друзі відносяться до кривдників, що радує і що засмучує друзів і близьких.

Використання спостереження учить дітей виділяти себе з навколишнього світу взаємодіючи з іншими людьми завдяки своїм органам чуття : визначити колір очей і волосся свого товариша, відчувати його тепло, відтворювати зорові образи. Цей метод сприяє розвитку емпатії і емоційній чуйності у дітей, тобто і реалізації права на дружбу, увагу, турботу. Навчити дітей тонко відчувати зміну навколишнього світу дозволяє прийом візуалізація. Так, закривши очі, дітям запропонувати уявити, що вони зменшилися в розмірах до мурашки і повзуть по каменю. Відчуваючи себе маленьким беззахисним мурашкою, дитина намагається поділитися своїми враженнями. Дошкільнята тонко сприймають, що усе живе потребує захисту, а значить і люди, що оточують тебе теж вимагають співчуття, тепла і допомоги.

Прийом драматизації вправляє дітей в умінні відчувати іншого, увійти в його положення. Кожній дитині властивий «театральний інстинкт» – прагнення за допомогою гри побувати в ролі іншого, розширивши тим самим межі свого буття. Це допомагає гостріше реагувати на поведінку навколишніх людей і тварин. Роздуми дітей від обличчя природних об'єктів несуть велике смислове навантаження. Діти відчувають екологічну значущість милосердного відношення до світу рослин і тварин, відмічаючи черствість тих людей, які безжально вторгаються в природу і шкодять їй. Приголубити, погладити, утішити, відвернути, сказати теплі слова – це доступні форми об'єктивно і суб'єктивно спрямованого сприяння що потребує цього. Включення музики допомагає формувати усвідомлене відношення до душевних настроям різних героїв.

Таким чином, рекомендується проводити для дітей:

– ролеві ігри, що театралізуються і дидактичні;

– ігри і вправи на розвиток емоційної сфери, емпатії, комунікативних навичок і умінь.

Організовувати для них:

– проблеми пошукову діяльність дітей (праця в гурті за рішенням ситуацій і завдань, розробка спільних з вихователем проектів і тому подібне);

– продуктивні види діяльності (виготовлення емблем, плакатів і тому подібне, їх презентація).

– В якості наочних прикладів, що ілюструють те або інше право, поняття, можна використати казки, вірші, прислів'я, приказки.

Відомо, що художня література – прекрасний засіб правового виховання і навчання правам людини. У круг читання на морально-правові теми бажано включати різноманітні по жанру художні твори великих і малих форм: повісті, оповідання, цикли оповідань, фольклорні і авторські казки. Проте знайомство дітей з правами людини на матеріалі казок треба проводити дуже обережно – адже в казках існує зовсім інша оцінка дій героїв. Використання правової системи оцінок може привести до спотворення дитячого сприйняття світу казок, до засудження позитивних героїв і виправдання лиходіїв. Не рекомендується в роботі з дошкільнятами використати без тієї, що відповідає адаптації навчально-методичні посібники цивільно-правовому вихованню призначені для початкової школи.

Формування основ правової свідомості дошкільнят не можна зводити до простого заучуванню статей документів і окремих прав і свобод людини. Для вирішення завдань по правовій освіті має бути організована робота в трьох напрямах: з педагогічними кадрами, батьками і дітьми. Для реалізації створення системи роботи по захисту прав дитини в ДНЗ повинно бути зроблене наступне: розроблена система планування; забезпечений науково-методичний супровід цього напряму; підготовлені дидактичні матеріали; визначений зміст роботи; створені форми її організації на рівні усіх учасників освітнього процесу.

Отже, необхідно пам’ятати, що формування начал морально – правової культури у дітей багато в чому залежить від загальної соціально-правової ситуації, рівня правової культури педагогів і батьків, а також ефективності засобів і методів первинної правової освіти.