Календар
«  Жовтень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Мини-чат
ОК
Друзі сайту











Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

"Звукові пейзажі" світу за теорією Мюррея Шафера

Вперше проблема звукового оточення постала наприкінці 60-х років минулого століття. Увагу всього світу до цієї проблеми привернув канадський музикант–педагог, композитор, лібретист, художник і письменник Реймонд Мюррей Шафер. Його жива зацікавленість звуковою екологією призвела до написання серії творчих посібників з музичного виховання, теми яких були зосереджені у трьох напрямках:

  • відкриття та розвиток творчого потенціалу дітей та їхньої здібності до самостійного музикування;
  • розвиток вміння сприймати звукову картину світу як музичну композицію, що створюється та вдосконалюється людиною;
  • гармонійне поєднання музики із всіма видами мистецтва.

     У своїй праці «Настройка світу» Мюррей Шафер вводить таке поняття, як «звуковий пейзаж», що визначає поєднання звуків різного походження (природних, антропогенних, техногенних), які звучать у певний час у певному місці. Мюррей Шафер виділяє три типи «звукових пейзажів» світу:

  1. «Природний звуковий пейзаж», який створюють вода, вітер, ліс, луг, птахи та тварини певної місцевості. Цей «звуковий пейзаж» має найглибший та всеосяжний позитивний вплив на поведінку, настрій, на формування характеру людини та їхньої культури;
  2. «Сільський звуковий пейзаж», який включає в себе звуки пасовищ, ферм, а його звуковою домінантою є тиша (не абсолютна, а відносна), яка сприймається як «не шум». Цей «звуковий пейзаж» за характером впливу на людину близький до «природного»;
  3. «Міський звуковий пейзаж», який переважно складається з вуличних вигуків, звуків техніки, транспорту, радіо, телебачення, що призводить до надмірного звукового перенасичення шумами, а відтак здійснюють негативний вплив на людину.
       Мюррей Шафер створив вправи для тренування слуху з використанням звуків оточення. Ці вправи отримали назву «Очищення вуха». Їхня мета – навчити дітей:
  • активно слухати оточуючі звуки як музичний твір;
  • критично аналізувати оточуючі звуки;
  • розвивати вміння точно відтворювати оточуючі звуки для створення своєї музики

     Вправи з «Очищення вуха» допомагають дітям розвинути правильне бачення «здорового» навколишнього звукового середовища та відчуття значення і важливості своєї ролі у створенні гармонійного звукового пейзажу світу.